Om du efter omprövning av bankens klagomålsansvarige fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till följande instanser.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00
www.arn.se
ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Anmälan görs av konsumenten och ska ha inkommit till nämnden inom tolv månader efter det att näringsidkaren avvisat konsumentens krav. Banken åtar sig att medverka i ARN:s behandling av tvisten.
Konsumentvägledning
Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.
Konsumenternas Bank-och finansbyrå och Konsumenternas försäkringsbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00
www.konsumenternas.se
Dessa är stiftelser som lämnar kostnadsfri vägledning inom bank-, finans- och försäkringsområdet. De står i kontakt med Klagomålsansvarig i banker och värdepappersinstitut.
Konsumentverket
Telefon 0771–525 525
www.hallakonsument.se
Oberoende vägledning via Konsumentverket.
Allmän domstol
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
www.domstol.se
Särskild information om avtal som du som konsument ingått med banken via Internetbanken eller appen för privatpersoner
Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen för privatpersoner och det har uppstått en tvist som du inte har kunnat lösa med banken, har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning.
Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till ARN för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på www.konsumenteuropa.se.
I formuläret på onlineplattformen ska du uppge följande mejladress till banken: klagomalsansvarig@roslagenssparbank.se
Särskild information om behandling av personuppgifter
Om du känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du möjlighet att framföra ett klagomål. Du kan kontakta bankens Dataskyddsombud.
Svealands Risk & Compliance AB
Dataskyddsombud - Roslagens Sparbank
Klostergatan 23
703 61 Örebro
”Visselblåsning”
Om ärendet rör en upplevd regelöverträdelse kan du även kontakta regelefterlevnadsfunktionen (extern):
Via post:
Svealands Risk & Compliance AB
Compliancefunktionen - Roslagens Sparbank
Klostergatan 23
703 61 Örebro
Via mejl:
www.svearc.se/kontakt
Anmälan ska gälla en konkret misstanke om att banken brutit mot gällande regelverk. Ange vad ärendet avser, vilket regelverk du anser att banken brutit mot samt – om du inte vill vara anonym – kontaktuppgifter. Vill du vara anonym går det bra. Klagomål hanteras enligt ovan.
Rapportera externt
Vi uppmuntrar dig att rapportera dina misstankar via bankens visselblåsarfunktion men anmälan om misstänkta brott mot finansmarknadsregler kan även skickas till Finansinspektionen och brott mot dataskyddsförordningen (GDPR) till Integritetsskyddsmyndigheten.
Finansinspektionen
Integritetsskyddsmyndigheten