”Londonmonstret”

Hos Kristiina på Utvecklingscentrum för vatten får eleverna sortera ärtpåsar efter innehåll. Var ska olja, kattsand eller kiss hamna – i återvinningen, toaletten eller i komposten?

Eleverna får stå på led en bit ifrån och försöka pricka i den behållaren som de tror är rätt. En övning "bajsbasket" som vållar en hel del skratt.

Varför gör vi den här övningen? frågar Kristiina och fyller sedan i: Östersjön är vår närmaste granne. En sjö som har otroliga utmaningar med bland annat fiskdöd och övergödning. Det beror på saker vi gör hemma, påpekar Kristiina och berättar om ”Londonmonstret”.

- ”För några år sedan blev det totalt stopp i toaletterna i ett helt område i London. När man inspekterade ledningarna upptäcktes en 200 meter lång korv av bland annat fett, toalettpapper, bajs och våtservetter som geggat ihop sig. Det tog 3 månader att bli av med ”monstret” och personerna i området kunde inte använda sina toaletter under den tiden. Orsaken var att folk inte tänker på vad de slänger i toaletten. Allt vi gör hemma – påverkar vad som händer i vår stad och i vår sjö – Östersjön.

  • Tips! Häll aldrig ut resterna i stekpannan i slasken - torka ur med hushållspapper och lägg i komposten!

Rollspel som engagerar

Hos Erkenlaboratoriet får eleverna prata om fisk och miljögifter med Pia. Sedan får de i ett rollspel visualisera näringskedjan där utmaningen är att uppehålla en bra balans i ekosystemet.

Åttondeklasserna drar ett kort där det står vilken roll de har i näringskedjan och sedan är det full fart på eleverna att agera räka, alg och gädda, säl, miljögift och trålare.

De jagar varandra och när tiden är ute konstaterar man att den här klassen lyckats få ett bra ekosystem utan vare trålare eller miljögifter men att det kanske är lite klent med bara en person som gestaltar alger.

Drygt 115 års tillverkning av plast sätter sina spår

Hos Norrtälje Naturvårdsstiftelse pratar Lotta med eleverna om Östersjön och koldioxid som mynnar ut i en övning där eleverna får sammanfatta innehållet som en bild illustrerad på en whiteboard.

Sedan får eleverna kliva ut i naturen och prata om nedskräpning och plast. Lotta berättar att plast tillverkats sedan 1907, alltså i drygt 115 år och att det är bara 9 procent av all denna plast som har återvunnits, en del har man bränt upp men det mesta finns fortfarande kvar på jorden i olika material eller som mikroplast.

Att plocka skräp under seglatsen - ett konkret exempel på att göra nytta

På plats denna dag är Gunilla och Erik, entusiastiska seglare, som ägnar en stor del av sin tid till sjöss och passar då på att att samla skräp, både sådant som flyter och sådan som de hittar på öarna. 

- Det var Gunilla som började släpa med sig skräp hem och jag tänkte vad jobbigt, men nu är jag lika besatt, berättar Erik med ett skratt.

Under tio års tid har de fyllt sin lilla segelbåt med allehanda förbrukade ting som lämnats åt sitt öde. På frågan om de upplever att det är mer eller mindre skräp i naturen nu berättar Gunilla att de ändå upplever att det mesta skräpet som de hittar är gammalt och ligger längre upp på öarna. 

- Har vi varit på en ö och plockat, så är det inte så att det ligger nytt skräp när vi kommer tillbaka, så det känns hoppfullt, säger Erik.

En väldigt fin insats för miljön!

- Ja, det är ett konkret exempel på vad man kan göra. Alla kan bidra på något sätt, konstaterar Gunilla.

Tips från Gunilla och Erik:

  • kasta inte skräp, gäller både på land och vatten, plocka istället
  • undvik båtbottenfärg, borsta istället båtbotten med jämna mellanrum
  • kissa inte i vattnet
  • häll inte ut diskvatten, oljor m.m. i naturen Det som kommer ut i naturen hamnar till slut i sjövatten eller grundvattnet.

Nyfikna elever

Vi fångar in några elever som tycker att dagen varit intressant och att det bästa var att få göra olika övningar och lekar som gör att man lär sig bättre.

De tycker att det ska bli kul att få jobba vidare med Östersjöns utmaningar under hösten och funderar på att fördjupa sig i utmaningarna övergödning och koldioxid med växthuseffekten. 

Det ska bli spännande att följa elevernas arbete med att ta sig an Östersjöns utmaningar.

Tack till vår samarbetspartner Flygfyren för gott samarbete och för mackor, frukt och dryck under dagarna och till Campus Roslagen för lån av lokal.