Våra privattjänster

Så gör du din bostad mer attraktiv inför en försäljning

Male carpenter beside work bench, small business

Tänk ekonomiskt, lägg inte ner för mycket pengar eller låt din renovering ta för lång tid. Här får du expertens bästa råd om hur du gör din bostad mer attraktiv inför en bostadsförsäljning.

Att fixa till sin bostad inför en försäljning kan ge mycket tillbaka i termer av höjt försäljningsvärde. Men tänk ekonomiskt och låt inte eventuella renoveringar ta för lång tid, råder Pia-Lotta Svensson, stjärnmäklare på Fastighetsbyrån, med mer än 1100 sålda bostäder i bagaget.

”Om du tar beslut om att sälja i maj, och börjar renovera ett badrum, så kanske du inte blir färdig förrän i augusti, och då kan det vara en helt annan marknad och i värsta fall vara svårt att få igen pengarna”, säger Pia-Lotta Svensson.

Men att åtgärda enkla saker och ”styla” bostaden gör den ofta mer attraktiv.

”Styling är så brett begrepp, det sträcker sig från att städa ut och rensa, till att tömma allt och ta in nytt möblemang. Det som är viktigt är att ge sin bostad bästa möjliga förutsättningar och att se på den utifrån målgruppens ögon”, säger Pia-Lotta Svensson.

Vad kan vara bra att åtgärda?
”Hitta den röda tråden i din bostad och förstärk den”, råder Pia-Lotta Svensson. ”Det kan vara färgmässigt eller stilmässigt – det spelar inte så stor roll vilken stil det är, bara det är samma stil genomgående.”

Att få till en förbättring som ger en enhetlig känsla behöver inte vara dyrt, menar hon.

”Du kanske kan fynda gamla möbler på loppis, eller låta lackera de där fyra köksluckorna.”

Just att byta köksluckor, bänkskivor, eller skåpknoppar gör jättemycket för helhetsintrycket, menar Pia-Lotta Svensson. I badrum kan man också göra enkla förbättringar som att täcka grälla kakelplattor med dekorplast eller måla taket.

Har man golv i flera olika material kan det löna sig att göra dem mer enhetliga. Förvaring är också en bra sak att se över, då bostadsspekulanter ofta letar förvaringsmöjligheter. Att bygga ett extra rum rekommenderar hon främst om det finns fönster, inte om det tar bort ett ljusflöde.

Tänk bildmässigt
Hur man bor i vardagen behöver inte nödvändigtvis vara det som presenterar bostaden på bästa sätt. Kanske kan det vara värt att flytta en soffa och se över om det finns några ”döda ytor.”

”Ett tips är att gå runt bostaden med mobilkameran i liggande läge och se vad som får plats i bild. Ser du en vit yta ovanför en soffa eller säng kan du hänga dit en tavla. Eller häng en klänning mot en garderobsvägg så att något händer i bilden.”

Att fota kök kan vara ganska hårt och fyrkantigt, och då kan det vara bra att mjuka upp med kryddor och växter. En säng kan man göra mer levande med kuddar och filtar.

Sälja hus
Det är egentligen ingen skillnad på att sälja bostadsrätt eller hus, menar Pia-Lotta Svensson, men processen är förstås mer omfattande med hus.

”Det är ett större åtagande att sälja och köpa ett hus. Man ska besiktiga huset, ha en energideklaration på plats och fixa till trädgården”, säger Pia-Lotta Svensson och lyfter fram att i hus är det också viktigt att tänka på entrén och hallen som ofta sätter ribban för hur man uppfattar huset.

Finns det en säsong som är bättre än andra för försäljning?
Tidigare gick det att prata om bättre och sämre säsonger att sälja, säger Pia-Lotta Svensson, men menar att idag är det andra faktorer som främst avgör.

”Utbud och efterfrågan är det som styr mest, och sen kommer omvärldsfaktorer som corona, ränteläget eller amorteringsregler”, säger Pia-Lotta Svensson och lyfter fram att man alltid ska ge sig själv de bästa förutsättningarna inför en försäljning.

”Fotografera på våren och sommaren, när trädgården eller balkongen är som vackrast, så kan du sälja när du vill under året sen.”

 

Fem mål med homestylingen

  • Skapa ett positivt första intryck – entrén är viktig.
  • Spekulanten ska känna sig trygg och avslappnad för att direkt kunna visualisera olika funktioner i bostaden och sitt liv där.
  • Få bostaden att tilltala den mest troliga målgruppen och se till att den matchar området och närliggande arkitektur.
  • Skapa en särskiljande känsla som spekulanten minns.
  • Spekulanten ska få en positiv känsla av den nuvarande ägaren – men inte få veta för mycket.