Förbereder sig för vuxenlivet
”Min Framtid” är ett utbildningsinitiativ som ger elever i årskurs nio en inblick i livet efter skolan. Under projektets gång får eleverna sätta sig in i vardagsfrågor som boende, ekonomi, matplanering och energiförbrukning. Genom att jobba med olika påhittade familjekonstellationer ska de skapa en hållbar vardag och ekonomi för familjerna.
- ”Det är en utmaning att utbilda för arbeten som man inte vet finns. Men att vara nyfiken, vilja lära sig, att vara kreativ och ta ansvar för sitt eget lärande är kompetenser som alltid kommer att efterfrågas”, säger Frida från Campus Roslagen, i en av workshopparna där eleverna diskuterar framtidens kompetenskrav och yrken.
Lär sig hantera pengar och boende
Under projektet får eleverna delta i flera olika workshoppar, ledda av de lokala företag som står bakom initiativet. Banken är en av dem och Petra som håller i bankens workshop delar med sig av ett av sina bästa tips för en stabil privatekonomi.
- ”Jag brukar prata om 10:2-regeln – att sätta av 10 procent av inkomsten till sparande och ha två månadslöner i buffert,” säger Petra som också betonar vikten av att ha koll på villkor innan man tar lån.
Lasse från Fastighetsbyrån hjälper eleverna att förstå bostadsmarknaden och de ekonomiska aspekterna kring bostadsköp. Som en extra motivationshöjare delar han ut "guldpengar" till de elever som engagerar sig i diskussionerna
Mat, miljö och energi i fokus
Matplanering och hållbarhet är ett annat tema som tas upp under projektet.
På Flygfyren får eleverna tips om hur de kan minska matsvinn och planera sina inköp smartare.
Rundturer i butiken ger en praktisk förståelse för hur man handlar ekonomiskt och hållbart, och hur digitala hjälpmedel kan underlätta.
Hos Norrtälje Energi får eleverna dessutom möjlighet att besöka Arsta värmekraftverk och lära sig om hur fjärrvärme fungerar.
Här får de även fundera på vilka energival som är smarta vid val av bostad och vilka typer av avtal som passar bäst för olika boendesituationer.
Spännande final väntar i januari 2025
Arbetet fortsätter nu i i klassrummen, där eleverna ska lösa projektuppgifter och skapa en sund och hållbar ekonomi för sina familjer. I januari 2025 får de presentera sina lösningar inför en jury bestående av representanter från de medverkande företagen. Klasserna tävlar i tre kategorier:
- Bästa hållbara tänk (ekonomiskt, ekologiskt och socialt)
- Bästa muntliga presentation
- Utmaningen
Vinnarna i varje kategori får 5000 kronor till klasskassan.
– "Det ska bli så spännande att följa de 465 niondeklassarna under projektets gång," säger Karolina Losell Björling från Roslagens Sparbanks Stiftelser som är projektledare för projektet.
Ett samarbete för framtiden
Projektet ”Min Framtid” är ett samverkansprojekt mellan Roslagens Sparbank, Roslagens Sparbanks Stiftelser, ICA Kvantum Flygfyren, Norrtälje Energi, Campus Roslagen och Fastighetsbyrån. Genom att kombinera teori med praktisk vägledning från lokala företag får eleverna en unik möjlighet att förbereda sig för de ekonomiska och praktiska utmaningar som väntar dem i framtiden.
Citat från eleverna om de olika workshopparna:
Roslagens Sparbank:
”Jag tyckte det var bra med info om buffert och vad som händer när man ligger i skuld osv. Och hur man ska spara på pengar så gott som man kan. Hon visade även 10:2 som jag aldrig hade hört om förut.”
”Jättebra fakta, bra att de förklarade om bedrägeri.”
Norrtälje Energi:
”Jag tyckte besöket var väldigt lärorikt om vilka el avtal man behöver, men även hur elen leds och fungerar.”
” Jag tyckte det var roligt att man fick en rundtur runt i Norrtälje energi, för att se hur de jobbar med all el och värme som de gör.”
Flygfyren:
”Det kändes bra att få lära sig om hur man kan göra av med ” gammal ” mat. Men också lite hur det är att jobba i butik tycker jag var bra”
”Var en bra del i Min Framtid eftersom man får lära sig hur man hushåller med sina pengar och får en bättre ekonomi genom att köpa nära datum och billigare alternativ. Och också om hur man skaffar sitt första jobb.”
Fastighetsbyrån:
” Jag tyckte det var jättebra att han berättade och informerade om vem som tar hand om vad där man bor, till exempel i en bostadsrätt eller en äganderätt eller en hyresrätt”