Går inte intäkter och kostnader ihop?
Många företagare har fullt fokus på att öka försäljningen men för att få en stabil ekonomi för företaget är det bra att även ha koll på och löpande följa upp kostnaderna som ökar för många företag nu.
Många företagare har fullt fokus på att öka försäljningen men för att få en stabil ekonomi för företaget är det bra att även ha koll på och löpande följa upp kostnaderna som ökar för många företag nu.
De rörliga kostnaderna för exempelvis material, konferenser och abonnemang är ofta lätta att dra ner på. De lite mer fasta kostnaderna, till exempel för lokalhyra, anställda och räntor kan däremot vara svårare att påverka på kort sikt men ett råd är att ändå regelbundet se över företagets utgifter för att se om ni ska ändra eller försöka omförhandla något. Men var börjar man och hur ska man tänka? Här kommer våra tips!
Börja med att se över företagets intäkter och kostnader. Gör en budget (verksamt.se) för att beräkna intäkter efter bortfall till följd av covid-19 och bedöm även intäkter den kommande tiden. Därefter är det dags att göra en översyn av företagets kostnader.
Löpande utgifter i vardagen. Precis som med den privata ekonomin kan det vara bra att skaffa sig koll på sina utgifter. Behöver ni köpa helt nya kontorsstolar eller funkar det lika bra med begagnade istället? Använder ni verkligen alla prenumerationer och har ni rätt mobilabonnemang för verksamheten? Kan ni ha städning färre dagar?
Lokaler och medarbetare är stora utgiftsposter. Behöver jag verkligen den ytan jag har? Hur gör jag vid vakanser – ska jag ta in en ny medarbetare eller kan det vänta ett tag? Tänk dock på att det kan svänga fort och det tar tid innan en ny medarbetare kan vara startklar.
Uppehåll i pensionssparandet. En väg att dra ner på kostnaderna under en kortare period kan vara att du göra ett premieuppehåll i sparandet i stället för att minska eller ta bort ditt försäkringsskydd. Uppehåll i pensionssparandet inom Swedbank Pensionsplan
Har ni koll på de tillfälliga statliga ”coronastöden”? Regeringen och riksdagen har löpande tagit fram tillfälliga åtgärder för att hjälpa företagare under coronapandemin. Bland annat kan du ansöka om tillfälligt korttidsarbete för dina anställda, omställningsstöd och tillfälligt anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, avdragen skatt och moms. Läs mer på swedbank.se/coronatipsforetag
Tänk redan nu på kostnader efter pandemin. Visst är det lätt att halka in i gamla vanor igen när allt återgår till det ”normala”? Till exempel tjänsteresor, fysiska möten och konferenser. Det ser många fram mot och det är viktigt att ses på riktigt men kanske att det kan bli en mix av digitalt och fysiskt? Många företag har nu inarbetade rutiner för exempelvis digitala kundevent och teammöten på distans. Ta vara på det goda från pandemin vad gäller arbetssätt och mötesformer och krydda med att träffas fysiskt.
Sist men inte minst: kom ihåg att kostnadsjakten inte får försämra dina kunders upplevelse eller att ni blir helt osynliga för dem. Leveranser måste fortsätta att fungera, kvaliteten på dina varor och tjänster bibehållas och kunderna ska fortfarande ha möjlighet att kontakta dig. En dialog med dina kunder är viktig för att förklara att allt kanske inte är som vanligt. Det har de flesta stor förståelse för, de är troligtvis i en liknande situation som du och ditt företag.