Att handla smink och hårvårdsprodukter på nätet var populärt redan innan corona, men i och med pandemin såg skönhetsleverantören Lyko en fullkomlig explosion av sin e-handel.

”Från att ha vuxit med 40 procent online innan corona, växte vi med 100 procent under andra kvartalet i år”, berättar Rickard Lyko, vd för Lyko.

En dröm för en företagsledare, så klart, men samtidigt innebär en sådan tillväxt mycket press på alla led i processen.

”Det knakade i alla delar”, berättar Rickard Lyko.

Främst på logistiksidan, där det vissa dagar gällde att leverera 19 000 ordrar, eller runt 70 000 produkter, vilket inte bara innebar att det brann i att snabbt packa lådor och distribuera, utan även i att fylla på lagren och svara på kundfrågor.

Nytt lager med högre grad av automation

Som tur var hade Lyko redan i början av året flyttat in i ett nytt lager i Vansbro – där huvudkontoret ligger – med en högre automationsgrad. Från att personalen tidigare åkt omkring med truck och plockat varor från olika delar av lagret, står personalen nu still vid en plockstation och produkterna kommer till dem via ett skyttelupphämtningssystem som känner ordrarna, och där varje person kan hantera upp till sju ordrar samtidigt.

”Utan det nya systemet hade det inte gått”, säger Rickard Lyko och förklarar att dagens krav på snabba leveranser kräver en ny typ av mer flexibla system.

”Tidigare ställde snabba ordrar till det”, berättar Rickard Lyko. ”Man var tvungen att hantera ordrarna i den ordning de kom in i systemet. Idag når man alla delar av orderkedjan vid alla tider och alla delar av lagret är tillgängligt kontinuerligt.”

Den ökade servicegraden för kunden – där leverans av varor kan ske väldigt nära inpå beställning – innebär för Lyko att de behöver prioritera ordrarna på ett nytt sätt.

”Vi prioriterar ordrarna väldigt tight på ordersystemet”, berättar Rickard Lyko, vilket betyder att en order som kom in för fem minuter sedan kan gå före en som kom för tre dagar sedan, om den har snabbare leveranstid.

Fler leveranssätt och ökande volymer driver utveckling av logistikbranschen

Kundernas ökade valmöjligheter avseende leveranssätt har ju också förändrat branschen, och idag samarbetar Lyko med ett tiotal olika leverantörer, som erbjuder allt ifrån hemleveranser, till boxleveranser, leveranser till utlämningsställen, brevlådor, butiker med mera.

Rickard Lyko menar att logistikbranschen bara är i början av sin utveckling, där den ökade servicegraden och precisionen kommer att fortsätta. Idag sker mycket innovation på distributionssidan, med nya flödeslösningar, och det gäller för produktleverantörerna att ha flexibla system som kan anpassa sig till det.

Den ökade servicegraden möjliggörs av de ökade volymerna. Och Lykos framtidsplaner är minst sagt stora.

”2028 ska vi upp i 10 miljarder kronor i omsättning, idag ligger vi på cirka 1,5 miljarder”, säger Rickard Lyko, och betonar att det självklart sätter ännu högre krav på logistiken där man framåt kommer behöva kunna följa data bättre, genom fler check points om var ordrar och produkter befinner sig.

Och de kommer behöva strukturera sig annorlunda, som företag.

”Den ökade digitaliseringen skapar mer komplexa bolag. Vi måste vara bra på retail, e-handel, logistik, och vi behöver tänka om kring hela bolagsstrukturen för att klara det”, säger Rickard Lyko.

Av stor vikt för att lyckas, menar han, är att få till flödena så att den data de samlar in gör nytta i produktionen: Vilka produkter har problem i logistiken, vilka går sönder, vilka ska emballeras bättre, vilka produkter ska kombineras etcetera.

”Det är där man ofta missar. Från att man får in ett klagomål, till att ändra ett arbetssätt”, säger Rickard Lyko.

Om Lyko

  • Lyko.se grundades 2003, men har rötter som går tillbaka till 1940-talet då nuvarande vd:s farfar kom till Sverige från Polen och öppnade frisersalong i Vansbro 1952.
  • Lyko har idag runt 750 anställda, vilket är 140 fler än innan coronautbrottet. 
  • Inför en dag som Black Friday kan man ta in så mycket som 100 ytterligare i extrapersonal. 
  • Personalen jobbar sju dagar i veckan, i skift, från sex på morgonen till midnatt.
  • I snitt levererar man 10 000 till 12 000 ordrar per dag, med 3–4 produkter per order. I topparna och vid speciella kampanjer kan ordrarna gå upp till 19 000 per dag. 
  • Har 37 butiker i Sverige och finns sedan några år tillbaka i Norge, Finland, Danmark, Polen, Österrike, Tyskland och Nederländerna. 
  • E-handeln står idag för 82 procent av intäkterna, då man i och med corona tappade 36 procent av intäkterna i butik. Idag har butikshandeln till viss del återhämtat sig.