Unga entreprenörer imponerade i lokalt Draknäste
Roslagsbjörk UF tog hem storslam när Draknästet gick av stapeln på Rodengymnasiet då de unga företagarna fick presentera sina affärsidéer för ”drakarna” i juryn. De egenproducerade ljushållarna och underläggen i björkträ tilltalade juryn på flera sätt och de blev prisade i samtliga kategorier och tog dessutom hem storvinsten i två av dessa.
Det märks att det ligger mycket tankeverksamhet, arbete och många timmars förberedelser bakom de unga entreprenörernas presentationer av sina UF-företag. Många har egenskapade produkter att sälja och har verkligen tänkt till kring sin presentation med matchande kläder, rekvisita på scenen och ett smörgårdsbord uppdukat på jurybordet med smakprov och visningsexemplar av produkterna.
Inte undra på att juryn var mäkta imponerade av de unga entreprenörerna och att de hade ett tufft uppdrag att välja vinnare i de olika kategorierna; bästa affärsplan, bästa affärsidé, bästa logotyp och bästa muntliga presentation.
Medan juryn klurade på pristagare fick UF-företagarna lyssna på en inspirationsföreläsning av ”yogaprenören” Angelica Henriksson som berättade om sin passion för entreprenörskap och peppade eleverna att nyttja sina superkrafter.
Bästa affärsidé och bästa affärsplan
Vinnare i både Bästa affärsidé och affärsplan blev Roslagsbjörk UF med följande motivering från juryn:
”En miljövänlig affärsidé med roten i Roslagen, som upplyser om hållbarhet och värme”
- Vi är överraskade men glada. Vi har kämpat hårt och lagt ner mycket tid, är den prisbelönta kvartettens kommentar efteråt.
Bästa muntliga presentation
Bär Bort UF muntliga presentation imponerade stort på juryn och de bär hem förstapriset i kategorin ”bästa muntlig presentation” något som juryn motiverade på detta sätt:
”Ett genomtänkt, effektfullt och proffsigt framförande i alla delar. Anpassad klädsel, stort engagemang och fin visuell bakgrund. En hållbar presentation med god bärighet – stort grattis Bär Bort UF”
Bär Bort UF:s affärsidé är att ta hand om frysta bär och att plocka äpplen som trädgårdsägarna inte hinner eller orkar ta hand om. Sedan omvandlar de sina fynd till god trädgårdsmust. Dagen till ära var företaget klädda i stövlar och kläder som passar bra när man jobbar i trädgården.
Bästa logotype
Som vinnare i kategorin bästa logotype utsågs Huvud verk UF, vars logotype är ett huvud med massor av ”kaos-streck” över ansiktet som visar alla de jobbiga tankar som de som lider av psykisk ohälsa lider av kan kämpa mot. Över virrvarren av streck syns en fjäril som visar att det alltid finns bra tankar och hopp. Denna logotype pryder mössor och prisades av juryn med följande motivering:
”Bästa logotypen 2022 är konstnärlig, själfull och budskapet når ut på ett hoppfullt och tydligt sätt”
Drakarna i juryn var mäkta imponerade av de unga entreprenörernas insatser denna eftermiddag på Rodengymnasiet. Vi kan inte annat än instämma i applåderna. Grattis till alla vinnare och bra kämpat av alla deltagare. Summa summarum en mycket inspirerande och spännande dag!
Fakta: Jury i Draknästet 2022
- Nils Matsson - Tidigare ordförande för Norrtälje Kommunfullmäktiges
- Sarah Thorseus - Coompanion Roslagen
- Jonas Gustafsson, Rodengymnasiet
- Peter Jansson – NyföretagarCentrum
- Anders Ericsson – Entreprenör
- Robert Beronius – Kommunalråd
- Jan-Erik Svecke – Roslagens Sparbanks Stiftelser
- Tobias Dahlberg, Norrtelje Energi
- Anne Stenström, Roslagens Sparbank
- Sanna Fagerström, Åtellet