Inspiration
- Vi har en hållbar livsmedelsproduktion
- Så omvandlar Againity spillvärme från värmeverk till elektrisk energi
- Ett hållbart kiselpreparat i kampen mot diabetes
- Rumblestrip tar fram framtidens intelligenta bränslesparande system
För att bli ett långsiktigt framgångsrikt bolag idag, måste man låta hållbarhetsarbetet genomsyra hela företaget, och det gäller att sätta en smart plan. Therese Svensk på PURE ACT, vinnare av Swedbank rivstart 2021, vet hur du lyckas.
”Dagarna då hållbarhetsarbete bedrivs som ett sidoprojekt i bolaget är definitivt förbi”, det säger Therese Svensk som tillsammans med Linnea Eriksson grundat impact-techbolaget PURE ACT.
Hållbarhet måste med i alla led i företaget, menar hon och framhåller att för att effektivisera arbetet och säkerställa relevans behövs också en tydlig strategi för hur man ska maximera företagets positiva påverkan och minimera dess negativa påverkan på miljö och samhälle.
”En hållbarhetsstrategi är viktigt för att attrahera kunder, finansiärer och motivera medarbetare, och är avgörande om vi ska kunna uppnå Agenda 2030, FN:s globala mål för hållbar utveckling, i tid”, slår hon fast.
PURE ACT har hittills hjälpt över 100 företag att bygga ett strategiskt hållbarhetsarbete via en enkel, effektiv femstegsprocess och ett digitalt verktyg för hållbarhetsrapportering.
En affärsidé som vunnit flera priser, som Swedbank rivstart där de knep förstaplatsen i år och därmed kammade hem 500 000 kronor samt affärsutveckling.
”Det är vi väldigt stolta över. Swedbanks stöd är ovärderligt! Vi påbörjar snart affärsutvecklings-programmet, och det kommer i helt rätt tid då vi nu håller på att skala upp vår verksamhet”, säger Therese.
Tomas Zimmermann, Head of Sustainable Finance på Swedbank, betonar att företag som siktar på att bli långsiktigt lönsamma, också behöver säkerställa att de är långsiktigt hållbara.
”De företag som inte möter kunders, anställdas, finansiärers och samhällets krav och önskemål på hållbar utveckling kommer förmodligen inte överleva på sikt”, konstaterar han och tillägger:
”Hållbarhet bör idag vara en integrerad del av affärsidén. Det du gör, det värde ditt bolag skapar, det ska vara hållbart, annars vill du sannolikt tänka om din affärsmodell.”